Ο Γιαν Φαμπρ,
έστω και κατά την διάρκεια της πτήσης
του προς την Αθήνα προ ημερών, θα μπορούσε
να έχει ελέγξει μερικά στοιχεία για το
Φεστιβάλ του οποίου είχε κληθεί να
ηγηθεί. Να δει, φερειπείν, κατά πόσον
και σε τι βαθμό αυτό δεν ήταν
ήδη διεθνές (τα πιο πρόσφατα σχετικά
στοιχεία έχει εύγλωττα συνοψίσει, στα
αγγλικά, ο Κυριάκος Καρσεράς στην
σελίδα του στο facebook).
Και θα όφειλε να έχει κατανοήσει ότι
άλλο πράγμα είναι ένα φεστιβάλ –είτε
διεθνές, είτε μη– και άλλο μια πενταετής
καλλιτεχνική ακαδημία (σχέδια για μιαν
εκδοχή της οποίας παρουσίασε).
Αγνοώ
πώς προέκυψε η ιδέα της ανοιχτής
πρόσκλησης προς καλλιτέχνες που
εργάζονται στην Ελλάδα (υιοθετώ την
ορθή επισήμανση της Κωνσταντίνας
Βούλγαρη, αντί του “Έλληνες”) να
συγκεντρωθούν για να συζητήσουν τρόπους
αντίδρασης στις κωμικοτραγικές εξαγγελίες
του παρολίγον νέου καλλιτεχνικού
διευθυντή – και, βεβαίως, στην επιλογή,
υποδοχή, και πλαισίωσή του από την
πολιτική ηγεσία. Ευχαριστίες, ωστόσο,
οφείλονται στην Άννα Κοκκίνου, που
προσεφέρθη να φιλοξενήσει την συγκέντρωση
αυτή στο θεάτρό της, την “Σφενδόνη”.
Η
πρόσκληση ήταν για τις 13:00 – στις 13:15
ακριβώς, προσεκλήθημεν να καθήσουμε,
και ο Αργύρης Ξάφης πήρε την αγαθή
πρωτοβουλία να ορίσει, και ανέλαβε να συντονίσει την διαδικασία, ηγούμενος
τριμελούς επιτροπής. Για να παίξουμε
λίγο χαριτολογώντας με ποσοστά, η
επιτυχία της συγκέντρωσης πιστώνεται,
κατά την εκτίμησή μου, κατά 51% στον άψογο,
αποτελεσματικό και ακομπλεξάριστο,
συντονισμό του, και κατά 49% στην ωριμότητα
των εκατοντάδων (500 με 700, απ' ό,τι γράφτηκε)
συμμετασχόντων. Μέχρι τις 15:15 (οπότε και
ήμουν αναγκασμένος να αποχωρήσω), μόνο
σε δύο σύντομες αντεγκλήσεις χρειάστηκε
–πότε με ευγενική πυγμή, και πότε με
σωτήριο χιούμορ– να επαναφέρει την
τάξη ο συντονιστής. Ακούστηκαν περί τις
30 τρίλεπτες (σπανίως υπερέβησαν οι
ομιλητ[ρι]ες τον προσυμφωνημένο χρόνο)
τοποθετήσεις – κάποιες, συνοδευόμενες
και από συγκεκριμένες προτάσεις. Η τρίτη
κατά σειράν, του Γιάννη Μαυριτσάκη, που
εντέλει υιοθετήθηκε κατά πλειοψηφίαν,
είναι η ήδη δημοσιευμένη [π.χ., εδώ] πρόσκληση
παραίτησης προς τον Φαμπρ – και η οποία
δεν μπορεί παρά να συνέβαλε (εάν δεν τις
καθόρισε) στις σημερινές εξελίξεις. Απάντηση
στην δεύτερη, επίσης κατά πλειοψηφίαν
υιοθετηθείσα, πρόσκληση παραίτησης,
προς τον Υπουργό Πολιτισμού, ακόμη
εκκρεμεί.
Ο
γράφων πήρε το θάρρος να διατυπώσει μία
συμπληρωματική προς οποιαδήποτε έκφραση
διαμαρτυρίας πρόταση προς
διερεύνηση, με το
σκεπτικό πως η αντίδραση του καλλιτεχνικού
κόσμου θα έπρεπε, πέρα από άμεση, να
είναι επίσης:
α)
έμπρακτη,
β) εποικοδομητική,
γ)
και να επιβεβαιώνει το γεγονός πως οι
Έλληνες καλλιτέχνες ήδη συνομιλούν με
τους ξένους συναδέλφους τους.
Τα
προς διερεύνησην θα αφορούσαν:
την εξεύρεση χώρων (π.χ. στον άξονα Ακρόπολη
– θαλάσσιο μέτωπο, με τους ουκ ολίγους
θεατρικούς και άλλους χώρους εκδηλώσεων,
αλλ' ενδεχομένως και με την υποστήριξη
της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, καθώς
και του Κέντρου Πολιτισμού του Ιδρύματος
Σταύρου Νιάρχου), οι οποίοι και θα
επωμίζονταν την αποκλειστική ευθύνη
φιλοξενίας εκδηλώσεων (για να απλοποιηθούν
και να αποκεντρωθούν οι πρακτικές
διαδικασίες, αποφεύγοντας τις συνήθως
δυσκίνητες επιτροπές),
το
αν 2,5 μήνες προετοιμασίας των εκδηλώσεων
θα επαρκούσαν, για μια σειρά εκδηλώσεων
που θα άρχιζαν μία εβδομάδα πριν από
το φεστιβάλ, και θα συνεχίζονταν για
άλλες δύο (ώστε να προκύψει και σύγκριση
προσέλευσης),
την
συμβολική προϋπόθεση σε κάθε εκδήλωση
να συμμετείχαν εργαζόμενοι στην Ελλάδα
αλλά και εκτός Ελλάδος καλλιτέχνες, σε
αναλογία 1:1.
Οι
κύριοι λόγοι για την διατύπωση αυτής
της μάλλον αφελούς, υπεραισιόδοξης, και
οπωσδήποτε μη δημοφιλούς κατά την
συγκέντρωση, πρότασης ήταν δύο:
η
δυσπιστία μου για την αποτελεσματικότητα,
υπό τις τρέχουσες συνθήκες, των επιστολών
διαμαρτυρίας (βλ. σχετικά τα προ αποπομπής
Λούκου – αλλά χαίρομαι που η δυσπιστία
μου αυτή μοιάζει προσώρας να μην ευσταθεί
πλέον),
η
πίστη μου στην αξία τής –πέρα από τα
λόγια– εν τοις πράγμασι επίδειξης /
απόδειξης του τι μπορούμε να καταφέρουμε
'μόνοι μας'.
Η
ένσταση της Εύας Νάθενα (με το παράδειγμα
της αποχώρησης των Ελλήνων κινηματογραφιστών
από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, και της
κατοπινής “αποτυχίας” του ανεξάρτητου
κινήματός τους, “Κινηματογραφιστές
στην Ομίχλη”), ότι η εθελούσια αποδέσμευση
από κρατικούς θεσμούς είναι ολέθρια,
ακούγεται ευλογοφανής, αλλά η σχέση
αιτίου και αιτιατού σκόπιμο θα ήταν να
επανελεγχθεί. (Ακόμη και αν αποδειχθεί
ότι όντως “απέτυχαν” οι “Κινηματογραφιστές
στην Ομίχλη”, οφείλουμε να διερωτηθούμε
αν είναι μονόδρομος η αποτυχία τέτοιων
–και μάλιστα συμβολικών και παροδικών–
'αποσχίσεων'. Αν όντως ήταν, πώς θα
εξηγούσαμε την επιτυχία των Ιμπρεσσιονιστών,
ή του “Fringe” του
Φεστιβάλ Εδιμβούργου, φερειπείν;)
Πολύτιμη η προτροπή της Όλιας Λαζαρίδου
για καλή προετοιμασία οποιουδήποτε
μελλοντικού, 'ανεξάρτητου' ή μη, φεστιβάλ,
ώστε να μην είναι 'πρόχειρο' ή “γραφικό”.
Και,
βεβαίως, μεγάλης και διαρκούς σημασίας
οι επισημάνσεις:
i)
για την ανάγκη πρότερης αποπληρωμής
των χρεών προηγουμένων ετών προς
καλλιτέχνες (Αργύρης Πανταζάρας, κ.ά.),
και
ii)
για την θεσμική θωράκιση
του Ελληνικού Φεστιβάλ, με σαφώς
διατυπωμένες και ευλαβικώς τηρούμενες
διαδικασίες, γνωστά όργανα αποφάσεων,
υποεπιτροπές για την αξιολόγηση προτάσεων
σχετικών με την κάθε συμμετέχουσα τέχνη,
συνολική διαφάνεια, κ.ο.κ. (Νίκος Ορφανός,
Λένια Ζαφειροπούλου, κ.ά.)
Όπως
σωστά επεσήμανε ήδη η Όλγα Σελλά, η
διεξαγωγή της συγκέντρωσης αυτής και
τα έως τώρα διαφαινόμενα αποτελέσματά
της είναι από τα φαινόμενα του δημόσιου βίου μας που,
αντί να αποκαρδιώνουν, αποδεικνύουν
ότι είναι εφικτή η συσπείρωση λίαν
ετερόκλητων ατόμων για την προάσπιση
μιας κοινής δεοντολογίας. Ας ελπίσουμε
πως θα διασφαλιστεί η μη συντεχνιακή
συνέχεια και διατράνωση της 'Κίνησης
της Σφενδόνης', και ότι με την ίδια
ψυχραιμία θα αξιολογηθούν και τα επόμενα
βήματα στην θεσμική διαχείριση αυτής
της όψης του σύγχρονου πολιτισμού μας.
Και ας ευχηθούμε το μικρό αυτό παράδειγμα
–κοσμιότητας και αλληλοσεβασμού,
συμπεριφοράς επαγγελματιών ως πολιτών,
πειθαρχίας σε εξαρχής συμφωνημένους
κανόνες– θα διαχυθεί και προς άλλους
χώρους του δημόσιου βίου που ενδεχομένως θα ωφελούνταν από αυτό.
[φωτ.: π.ι., 1.iv.2016]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου